|מדריך: איך לבנות בוט בפייסבוק בכמה צעדים פשוטים?

לוגו צ'אטפיול
מאמר מקיף וברור שידריך אתכם איך לבנות צ'אט בוט במערכת של צ'אטפיול. המדריך מעודכן נכון ליולי 2019

בטח כבר קראתם על יתרונות הצ'אטבוט אבל כדי לעזור לכם להחזיק מעצד עד סוף המאמר (סתם, זה מאמר פשוט) הנה כמה יתרונות לבניית ואחזקת בוט לעסק שלכם:

  • בוט לא מתעייף. בשונה מעובד אנושי שצריך לישון, לעשן, לאכול ולפברק ימי מחלה – הבוט שלכם הוא מכונה, מכונה מהדור החדש שאפילו שמן לא צריכה 🙂
  • כהמשך לכך הבוט שלכם לא יסבול בעיות קשב. אם ידברו איתו שני אנשים או 200 אנשים במקביל, זה לא ישנה לו. הוא יענה לכולם באותה רמת סבלנות ויעילות שתגדירו לו
  • בוט זה לא עסק יקר. עם המדריך הזה תוכלו לבנות אותו לבד, וגם אם תפנו לעזרת מומחה (אותי אגב תוכלו להשיג כאן) התשלום בגדול הוא על הקמה ולאחר מכן העסק יכול לרוץ לבד
  • לא צריך לחנך בוט, הוא לא עושה טעויות כי הוא "טיפש" או "חכם". כל הדברים הטובים והרעים שקורים בו הם ההשתקפות שלנו ולכן יהיה קל יותר להטמיע בו שינוייים לטובה
  • יש עוד, אבל בואו כבר נצלול…

צ'אטפיול – Chatfuel

המדריך הזה יסייע לכם בבנית בוט לעסק שלכם במערכת של צ'אטפיול. יש עוד מערכות כמו מניצ'אט הפופלרית אך להם אקדיש מאמרים אחרים בבלוג

לוגו צ'אטפיול
לוגו צ'אטפיול

ההרשמה לצ'אטפיול מתבצעת בצורה פשוטה עם חשבון הפייסבוק שלנו. לאחר ההרשמה יופיע לנו דשבורד עם ריבוע כחול ועליו פלוס. לאחר הלחיצה על הפלוס נבחר ב – Blank Bot כדי לבנות לנו בוט שלא נשען על תבנית מוגדרת מראש.

הדבר הבא שנראה על המסך שלנו הוא:

צילומסך מתוך הדשברוד של צ'אטפיול

מה אנחנו רואים פה?

לפני הכל חשוב להכיר את המילה "בלוק". בהשוואה לאתר סטנדרטי שבו התכנים מחולקים לדפים, כאן התכנים מחולקים לבלוקים כאשר בכל בלוק נוכל להכניס טקסטים ופונקציות ווזיאוליות נוספות כדי לתקשר עם הגולש.

בבר השמאלי יש לנו תפריט על השימושים אותם נוכל לעשוט בבוט. נפרוט אותם כעת אחד לאחד ואחר כך נחזור להתמקד בבניית התסריט (הבלוקים) עצמו. אם זה כבר מוכר לכם, דלגו לקטע הבא 🙂

  • Automate: זה בעצם המסך בו אנחנו כבר נמצאים. במסך הזה אנחנו בונים את התסריט עצמו עם פונקציות שעוד נעמוד עליהן
  • Live Chat: מאפשר לנו לראות את כל הגולשים שדיברו עם הבוט, לראות את היסטוריית השיחה ולנהל איתם שיח שלא באמצעות הבוט
  • Set Up AI: כאן אנחנו קולטים תגובות של הגולש שאינן חלק מהתסריט ומגיבים לו בהתאם. לדוגמה: אם הצבנו לגולש בחירה בין כמה אפשרויות מובנות והוא בחר באפשרות אחרת שלא קיימת, לא נרצה שהבוט יתקע ולכן נדאג להכין לו תשובות מוגדרות מראש או להפנות אותו מבעוד מועד לבלוקים מוגדרים שם תחכה לו תשובה מוכנה שתזרים את השיחה הלאה
  • People: המסך הזה יהיה זמין רק ללקוחות פרו. פה נראה את היוזרים שביצעו אינטראקציה עם הבוט שלנו. בגדול זה סוג של מסד נתונים (לא מפותח מספיק) שמראה לנו את היוזרים עם יכולת לפלטר אותם לפי פעולות
  • Broadcast: כאן קורה אחד הקסמים הגדולים. במסך הזה נוכל לדוור לגולשים שדיברו עם הבוט שלנו בצורה אקטיבית. נוכל לדוור הודעה לכולם או לפי פעולות שהם עשו, עכשיו או בזמן מוגדר מראש. מידע שיווקי מותר לנו לדוור רק בחלון זמן של 24 שעות מהשיחה האחרונה של היוזר עם הבוט אבל אם נשאל אותו שאלה – לדוגמה: רוצה לשמוע על המבצע החדש שלנו? – והוא ישיב בחיוב מיד הוא נכנס לחלון הזמן שמתיר לנו לדוור לו ללא הגבלה (אבל עם הגבלה שיווקית ומוסרית)
  • Configure: כאן נוכל לבנות תפריט לבוט שיוצמד לאורך כל השיחה. נשים שם כפתורים שימושיים כמו חזרה לתחילת השיחה, אודות, יצירת קשר מהירה או משהו אחר שמתאים לבוט שלנו. באזור הזה נוכל גם להקצות מנהלים לבוט שלנו, להכניס דומיינים לרשימה הלבנה, להגדיר אזור זמן ועוד כמה דברים מעניינים
  • Grow: השימוש העיקרי כאן הוא היכולת ליצור בוט שמגיב אוטמטית לכל פוסט שלנו. נוכל להגדיר שהבוט ישלח הודעה רק על תגובה מסויימת / כל תגובה / פוסט ספציפי / כל פוסט.
  • Analyze: כאן נהנה ממיני אניליטיקס לבוט שלנו. נוכל לדעת כמה נכנסו לאן, על מה הם לחצו, בחלוקות שונות ולפי תאריכים

שלב ראשון – אפיון לתסריט שיחה

אל תפלו בזה. אל תגשו לבניית עצמה כי "אני כבר מכיר/ה את העסק שלי". בוט, כמו כל דבר, דורש אפיון ויזאולי מסודר. איך מאפיינים בוט? קודם כל שואלים את השאלה החשובה ביותר: מה אני רוצה להשיג מהבוט הזה? ברגע שיש תשובה אפשר לרדת צעד אחד אחורה ולהבין מה אני יכול להציע לגולשים ואיך אני יכול להקל עליהם את התהליך באמצעות הבוט.

אם הבוט שלנו יהיה מסורבל או לא יכווין את הגולשים ליעד שלנו – הבוט יוגדר כאחד שנכשל במילוי תפקידו.

בשלב הראשון, כדאי שנסדר את היעדים, המטרות והתסריט שמוביל אליהן בראש ובנייר. לא צריך פה כישורי איור אלא רק יכולת להוריד את הדברים בצורה מסודרת על מסמך. בשלב השני נרצה לסדר את הדברים ויזואלית ולכן כדאי לנו להשתמש ב – Draw.io שתעזור לנו להפוך את השירבוט לשירבוט מתקדם יותר ועל הדרך תשמור לנו את הדיאגרמה בדרייב. יש כמובן עוד כלים לאפיון. גוגל איט.

הנה, הגענו לאקשן – בניית תסריט

זוכרים את הבלוקים מתחילת השיחה? הנה הם: בפתיחת בלוק נצטרך לבחור על סוג הוויז'ואל או הפיצ'ר איתו נדבר עם הגולש. בואו נעבור בקצרה על הכלים הבסיסיים האפשריים בתסריט השיחה:



כפי שאפשר לראות הפיצ'רים הבסיסיים מחולקים לשתי קטגוריות. בקטגוריה של Add & Send Content אנחנו מקבלים אפשרויות להצגת המסרים:

  • Text: תוכן פלוס עד שלושה כפתורים להפנייה
  • Typing: מדמה הקלדה של נציג
  • Image: מאפשר לנו לצרף תמונה
  • Gallery: מאפשר לנו להציג מספר תמונות פלוס כותרת, תיאורים וכפתורים
  • List: הצגת תמונה ראשית עם תמונות וכפתורי משנה
  • Audio / Video: מאפשר זריקת URL לוידאו
  • Comment: מאפשר לנו לערוך מניפולציה על תשובה בלי שהגולש ישים לזה לב

בקטגוריה של Collect User Data אנחנו מקבלים מספר אפשרויות לקחת את המידע שהגולש השאיר לנו ולעשות עם זה מטעמים:

  • Quicck Reply: הצגה של תשובות מובנות על כפתורים נגללים. לסוג הכפתורים האלו אפשר להקצות ערכים דינימיים בצורה מובנית. למתקדמים: נכון לעכשיו אי אפשר להחזיר עם JSEON API תשובות מסוג Quicck Reply אלא Text רגיל שתחתיו יש לנו כפתורים. המשמעות – זה מוגבל לשלושה
  • Save User Input: מאפשר לנו לשמור את התשובה של הגולש כתכונות (attributes) ואז לנתח סשנים או להחיל את זה בשליחה הודעות אקטיביות (broadcasting) בשלב זה נוכל לעשות ודיליזציה לתשובות על מספר טלפון, אימייל ומספר רגיל
  • Set User Attribute: מאפשר לנו לתת ערך לתשובות דינמיות ולייחס אותם לתכונה איתה נשתמש לנתח גולשים או להגדרת תרחישי זרימה בבוט. לדוגמה: "אם הגולש קיבל כבר את התכונה איקס כשהוא מגיע לבלוק מסוים, תעביר אותו אוטמט לבלוק אחר כי הוא כבר לא רלוונטי לבלוק הזה"
  • Save User Phone Number: כאן נוכל לאסוף את הטלפון של הגולש מהיוזר ולהציג אותו בפניו כך שכל מה שהוא יצטרך זה ללחוץ עליו כדי לאשר שזה המספר שלו. נוכל כמובן גם לסווג את המספר הזה כערך לתכונה בשם Phone. אותו דבר בדיוק לגבי Save User Email וגם User Location רק שזה מתייחס לכתובת המייל / מיקום בהתאמה 🙂

בוט למתקדמים

כדי למקסם את הפעילות של הבוט אפשר ורצוי להשתמש בכלים חיצוניים כדי לשאוב תשובות אוטומט או למשוך נתונים פנימה והחוצה לשימושים בתהליך השיווק

כפי שנוכל לראות בתמונה יש לנו מספר אפשרויות תחת הקטגוריה Export & Import. הנה עיקר השימוש בהן:

  • JSON API: מאפשר לנו לקיים אינטגרציה עם מערכות חיצוניות באמצעות וובהוק
  • Save to Google Sheets: כשמו כן הוא 🙂 מאפשר לנו לשמור את הנתונים שנאספו עד כה בגוגל שיטס בצורה אוטומטית לחלוטין
  • Notify Admin via Email: מאפשר לנו לקבל פידבק מהיוזר, לשלוח התראות למנהל הבוט או לשלוח נתונים מהבוט ישירות למייל אבל לא הפוך
  • Export via Zapier: מאפשר לנו אינטגרציה מובנית עם זאפייר ללא צורך בוובהוק. האינטגרציה יכולה לשלוח נתונים לזאפייר או כמו האפשרות הבאה – Import Content via Zapier
    עוד מאמרים על זאפייר תמצאו בקישור הזה

שימושים נוספים וחשובים לבוט

  • Redirect to Block: מאפשר לנו להעביר גולש מבלוק לבלוק בצורה אוטומטית. יעיל מאוד כדי לשמור על היררכייה נכונה בבניית הבוט וכדי לשמור יכולת ניתוח גבוהה של הגולשים לפי תכונות שנקצה לכל בלוק. אפשר כמובן להגדיר תנאים מי יעבור לבלוק הבא ומי לא 🙂
  • Live Chat: מאפשר לנו לעצור את פעילות הבוט ולהיזר את השליטה לנציג אנושי או הפוך לפי תנאים של זמן או טקסטים מסויימים
  • Welcome Message: מאפשר לנו להגדיר תשובה ראשונה אותה יקבל הגולש כברירת מחדל. בבוטים חכמים נבחר ככל הנראה לוותר על השימוש בזה ופשוט נמחק את תיבת הטקסט הדיפולטיבית שקיימת בתוך הבלוק
  • Default Answer: מאפשר לנו להגיב תשובה אחידה ומוכנה מראש בכל פעם שהבוט לא יודע מה להגיב. נכון יותר לעשות שימוש ב-AI כדי לפתור סטיות מהבוט וליהנות מהיכולת לתת תשובות מכוונות לסטיות שונות ולא להסתפק בתשובה אחת כללית

רוצים שאעשה עבורכם את העבודה? השאירו פרטים בטופס למטה וניגש לעבודה 🙂

יש ללחוץ על כפתור העריכה כדי לשנות את הטקסט הזה. 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

| תנו לנו לעשות את זה בשבילכם

||
close slider